sábado, 19 de novembro de 2011

Porque é Importante uma Boa Digestão

Porque é Importante uma Boa Digestão?

Uma digestão robusta assegura o corpo para obter nutrientes suficientes e depende, em medicina chinesa (MC), da função do Baço e do Estômago. O Baço em MC não corresponde apenas ao baço anatómicos que conhecemos hoje mas sim a este mais algumas funções importantes e serve como um indicador da função digestiva. Quando a função do Baço é fraca há má digestão dos alimentos e uma má absorção e transporte de nutrientes. A função do baço fraca manifesta-se como falta de apetite, fezes moles ou diarreia, distensão abdominal, voz fraca, rosto pálido...

A acumulação de humidade é um problema comum resultante de uma função do baço enfraquecida. Dá-se a acumulação de líquidos e resíduos de alimentos indigestos no trato digestivo e tipicamente manifesta-se como diarreia ou fezes moles, distensão e plenitude abdominal, sensação de peso no corpo...

Ou seja, se a digestão não é bem efectuada há acumulação de resíduos no corpo, faltam nutrientes para dar energia e nutrir, ou seja, falta vida e ainda se acumulam factores que podem gerar doenças.

Como pode melhorar a sua digestão?

Na Medicina Chinesa existem várias soluções para si, desde a acupunctura, a moxa, a fitoterapia chinesa (ervas) e o tui na (massagem). Por isto deve consultar um terapeuta especializado em medicina Chinesa para o ajudar.

Esta parte fica reservada para quem pratica medicina chinesa, embora o leitor comum possa retirar com proveito, algum do conteúdo:

Dr Li Dong Yuan:

Dietary irregularity and lack of moderation in [eating] cold and
hot [foods] will damage the spleen and stomach. Joy, anger,worry, and fear may
damage the original qi and heart fire will consequently be abetted. Fire and the
original qi are mutually irreconcilable. If fire triumphs, it will overwhelm the
earth phase. This causes disease.

Food, having entered the stomach, spreads essence to the liver and diffuses
qi into the sinews. Having entered the stomach, food, the turbid of
which gathers in the heart, diffuses essence into the vessels.With vessel qi
flowing in the channels, channel qi gathers in the lungs. The lungs, facing
the hundreds of vessels, transport essence to the skin and hair. [And] the
minute vessels, having taken in essence, move qi to the bowels.

[If] dampness and heat mutually unite, yang qi becomes [more] vacuous day
[by day]. Yang qi vacuity leads to inability of ascension and upbearing. Instead,
the qi of the spleen and stomach pour downward to the liver and kidneys.This
is fall and winter and no spring and summer. Spring governs upbearing and summer
governs floating.Within humans, these correspond to the liver and heart,
and their weakness leads to yin qi exuberance. Therefore, the yang qi does not
gain the channels and constructive.

The stomach is the pivot of the spleen, [while] the spleen is the softness of thestomach, and these are spoken of as exterior and interior. [If] food and drinkare not regulated, this leads to the stomach first becoming diseased. [However], the spleen, having no place from which [to receive] its endowment, it later becomesdiseased. Taxation and fatigue first lead to spleen disease. [However, due to subsequent]inability of the stomach to move the qi, it later becomes diseased.Although there may be differences in the engenderment of disease first or later,contraction of evils by the one [eventually] leads to disease of the other.

The stomach is the sea of the 12 channels, and the 12 channels are endowed by it with their blood and qi [in order] to enrich and nourish the body.